الأربعاء، فبراير 15، 2012

مش هتغير علشان حد يحبنى!!

كتير بنسمع الجملة دى من البنات "انا مش هتحجب علشان حد" "انا مش هخس علشان حد"

انا مش هغير فى نفسي علشان حد .. هو ده المفهوم اللى وراه اى جمله على نفس الوزن
انا ربنا خلقنى كده بعيوبى وبمميزاتى .. وخلق كل البشر زيّ فيهم "عيوب" ومميزات
اللى يقدر يحب عيوبه ويتعايش معاها هو اللى يقدر يخلى الناس تحبه بعيوبه زى ما هو
واللى مركز على عيوبه ومش شايف غيرها، ومش قادر يحس بمميزاته طبيعى جدا ان الناس كمان مش هتشوفها ومش هتحس بيها.

علشان كده ما تستغربش أبدا لما تلاقى واحده بتقلك .. انا مش هتغير علشان أى حد
مش بس لانها واثقه فى نفسها، لكن لانها عايزه الانسان اللى هيحبه يحبها وهو عارف عيوبها
يحبها بعيوبها ومميزاتها .. يحبها كلها على بعضها 

لو مش محجبة .. مش هتتحجب علشانه، ويوم ما هتاخد القرار هتاخده علشان ربنا
لو بتشرب سجاير فهى برضه مش هتبطل علشان تعجبه .. يوم ما تبطل هيبقى علشان صحتها
لو تخينه فهى مش هتخسه علشان تعجب حد .. هو لازم يحبها بشكلها كده
لو شخصيتها فيها عيب .. لازم يستحملها بيه .. ويحبها بيه
لو بتحطط مكياج كتيير .. هيحبها بشكلها كده 
ولو ما بتحطش حتى مكياج برضه يحبها زى ماهى

أجمل احساس فى الدنيا لما حد يحبك علشان انت كده
علشان بتغلط فى واحد .. اتنين .. تلاته ..
وعلشان بتتصرف بالطريقة الفلانية
وعلشان مهما كان فيك من عيوب فأكيد فيك مميزات ومش موجودة عن حد غيرك..
 وعلشان هو شايف مميزاتك .. حتى اللى انت مش شايفها
 وحاسس بيها .. وحاسس بيك
 
فى النهايه ما فيش انسان كامل
وزى ما انت الانسان اللى هتختاره وتحبه فيه عيوبه هتستحمله بيها
انت كمان فيك عيوب .. وهو لما حبك واختارك اختارك على بعضك
بعيوبك وغلطاتك .. وحسناتك ومميزاتك

ولان الحب ما بيكونش ليه اسباب واضحه ومحدده
القلب بيحب من أجل الحب .. ولسبب مجهول
العقل هو اللى بيفسر وبيحلل 

وأنا بعلنها صريحه واضحة
أنا مش هتغير علشان حد
أنا كده وما فيش غير كده ما فيش حل تانى
لو عاجبك عاجبك مش عجبك شوف حد تانى :))

 


هناك 4 تعليقات:

بنت مهيسة اخر حاجة يقول...

"أجمل احساس فى الدنيا لما حد يحبك علشان انت كده"

صح جدااااااا وعندك حق جداااااااا
كلامك جميل
تحياتي ليكي

Unknown يقول...

:))

منوره دايما

Sara يقول...

You are speaking my mind :)

فعلا معاكي حق :)

تسلم إيدك

Unknown يقول...

يا سارة ..
دى الحقيقة الموجودة جوا كل واحد فينا ..
بس يمكن فيه حد مش عارفه يطلعها او يقولها ازاى ..
واديني بحاول اطلع الكلام ده بقى :)